Vlielander ZeemansKoor

Achtergrond

98. Rosabella

Het lied The Rosabella is een z.g. traditional waarvan men denkt dat het rond 1860 is geschreven. De shanty werd herontdekt in 1980.

In het lied wordt met “she’s a deepwatership with a deepwater crew” verwezen naar de rivaliteit onder zeelieden tussen enerzijds vissers en kustvaarders en anderzijds de diep zee of zoute zee zeilers “you can stick to the coast but be damned if we do”. Meestal waren het jonge mannen die aanmonsterden (“down to board”) voor het grote werk. De oorspronkelijke zanger had zich kennelijk  gemonsterd  op The Rosabella en bezig z’n voorschot op de gage te verdrinken.

De Rosabella en of de zanger kwam in ieder geval wel eens in Amerika. Hiervan getuigen “them Bowery girls”. Bowery is een bekende straat en wijk in Manhattan, New York. Vroeger welvarend, maar inmiddels flink verpauperd.

Voor de oorspronkelijk benaming moeten we terug naar de tijd dat Peter Stuyvesant, directeur-generaal van de Nederlandse kolonie Nieuw-Nederland, nog woonde in Nieuw-Amsterdam. De familie Stuyvesant was een grote landeigenaar in het noordoostelijke deel van Nieuw-Amsterdam. Zijn boerderij stond bekend onder de naam “bouwerie” en is hiermee de oorsprong van de straatnaam Bowery. Wanneer je “bowery” opzoekt in het engels staat er als betekenis: koloniale Nederlandse plantage of boerderij.

In de 19e eeuw was de Bowery de locatie van vele concertzalen en dus ook veel kroegen. Later werd de Bowery bekend vanwege zijn economische terugval. Zeelui die gingen passagieren kwamen dus vast wel eens Bowery girls tegen!

One Monday morning in the month of May

I thought I heard the old man say

The Rosabella will sail today

Refrein:

I’m going on board the Rosabella

I’m going on board, I’m down to board

The saucy Rosabella

She’s a deepwatership with a deepwatercrew

A deepwatership with a deepwatercrew

You can stick to the coast, but be damned if we do

All around Cape Horn in the month of May

Around Cape Horn in the month of May