Over ons....de muzikale begeleiding

Onze muzikanten

Geen enkel koor kan zonder een muzikale begeleiding. Bij het Vlielander Zeemanskoor ligt deze in handen van uiterst bekwame en ervaren eilander-muzikanten. We stellen ze graag aan u voor:

Hans Gertsen

Hans is een muzikale autodidact. In 1972 begon hij met gitaar spelen. Op een Spaanse gitaar maakte hij zich klassieke gitaarmuziek eigen. Bij het Vlielander Zeemanskoor bespeelt hij een Martin akoestische gitaar met ingebouwd versterkingselement.

Daarnaast leeft hij zich, als hobby, ook nog regelmatig uit op de trekzak en keyboard.

Wouter Bouma

Wouter is begin vijftiger jaren als 8 jarige jongen begonnen met accordeon spelen. Hij heeft een paar jaar les gehad bij het Leeuwarder Accordeon Ensemble om zich de technieken van het spelen eigen te maken. Door de jaren heen greep hij regelmatig naar zijn accordeon om bij diverse gelegenheden vrolijke klanken rond te strooien.

Toen hij begin negentiger jaren neerstreek op Vlieland werd hij al snel zanger bij het Vlielander Zeemanskoor. Zoals dat gaat op zo’n eiland, vertrekken er mensen naar de wal. Zo ook bij de muzikale begeleiding van het zeemanskoor. Wouter gaf aan wel een “beetje accordeon te kunnen spelen” en zo kwam hij direct op de voorste rij te zitten. En sindsdien speelt hij er lustig op los! Hij hoeft maar een melodietje te horen of hij kan het naspelen. Naast het Vlielander Zeemanskoor is Wouter ook te zien en horen op de Vliehors Expres.

Bij het Vlielander Zeemanskoor speelt Wouter op een van z’n 3 accordeons: een Marinucci 120 bas, een Ranco Antonio 120 bas en zijn pronkstuk: een ruim 60 jaar oude, gerestaureerde Galanti 120 bas.

Jan-Wim Cupido

Jan Wim is een muzikale duizendpoot. Geboren en getogen op Vlieland (1958), begon hij op 7-jarige leeftijd met accordeon lessen en na ruim 5 jaar tijd kon hij aardig de weg vinden over al die toetsen en knoppen!

Ook heeft hij nog 2 jaar trompet gespeeld bij de drumband. In de loop van de jaren heeft hij nog andere instrumenten onder de knie gekregen zoals trekzak, keyboard, drumstel, saxofoon en bass.

Wanneer Jan & Wim het Vlielander Zeemanskoor begeleidt, doet hij dat met z’n Galanti 80 bas of de Accordiola 120 bas.

Naast het zeemanskoor is hij ook muzikaal betrokken bij het duo Drijfhout dat hij vormt samen met Nils Koster.

Onze dirigente

En..... last but, sure, not least....onze dirigente......

Suus Soolsma-de Nijs

Suus is vanaf het begin van het Vlielander Zeemanskoor als dirigent betrokken geraakt bij het koor. Nadat het idee van het vormen van een zeemanskoor op Vlieland was geboren, werd er een bijeenkomst georganiseerd om te zien of er voldoende mannen bereid waren hieraan deel te nemen. Vlak voor die eerste bijeenkomst realiseerde men zich ineens: hoe moet het eigenlijk met muzikale begeleiding? En wie gaat het koor dirigeren? Waar haal je zo snel de juiste mensen vandaan? Nou vond dat gesprek plaats bij Suus thuis. En zij zei toen dat ze wel kon dirigeren want dat deed ze ook wel voor de fanfare. Maar ja, een vrouw in een zeemanskoor? Dat kon toch zo maar niet! Daar moest eerst over besloten worden tijdens die eerste bijeenkomst. Door de mannen! Maar die waren allang blij dat er iemand dit op zich wilde nemen dus dat was snel geregeld.

Suus is al vroeg met muziek begonnen. Op 7 jarige leeftijd leerde ze noten lezen en kreeg daarna al meteen pianolessen van haar moeder. Toen ze 10 jaar was ging ze bij de drumband om te leren trommelen. En omdat haar dit goed af ging, werd ze op haar 12e aangesteld als tambour-maître. Ondertussen nam ze, toen ze 14 was ook nog piano lessen in Harlingen. Al die muziek paste goed bij haar en ze leerde snel. Daarom werd ze op haar 16e al instructeur bij de drumband. In diezelfde tijd leerde ze ook spelen op een sopraansaxofoon. Dit leerde ze gewoon van de dirigent van de fanfare waar ze inmiddels ook bij gegaan was. In de 70’er jaren nam ze op Vlieland ook nog pianolessen om haar muzikale vaardigheden nog verder te vergroten. Ook de theorie werd niet vergeten en dus werkte ze zich daarvoor nog door een pittige LOI cursus muziekleer heen.

En het dirigeren dan? Eigenlijk was dat een logisch vervolg op alles wat ze zich al eigen gemaakt op muziek gebied. Al vond ze het in het begin best wel eng zo voor zo’n groep muzikanten. Maar de drumband instructeur, die haar het dirigeren bij bracht, hielp haar over die watervrees heen. Gewoon doen, zei ie!

Dus voor zo’n zeemanskoor, nou dat was dus appeltje-eitje!

Behalve dirigent van het Vlielander Zeemanskoor, zit ze ook in de muziekcommissie. Samen met de muzikant Hans Gertsen en koorlid Joost van Bommel, buigt ze zich elk jaar weer over wat er het volgende seizoen gezongen gaat worden. Jaren geleden ging dat zo: iemand kende nog wel een liedje en dan vonden ze wel ergens een cassettebandje waarop dat nummer gespeeld werd. Suus luisterde dan de band stukje voor stukje af en schreef daar de partituur voor uit. Even op de piano naspelen of het inderdaad klonk en dan weer verder. Zo is een groot deel van de huidige zeemansbundel ontstaan. Tegenwoordig met internet is de keus veel ruimer en ook makkelijker aan muziek te komen. Maar het bewerken doet ze nog steeds zelf.

En het resultaat? Kom zelf maar luisteren naar een optreden van het Vlielander Zeemanskoor. Wanneer? Kijk maar op de agenda.